09.12.2016

Świąteczne zakupy z dwóch perspektyw: e-sklepów i e-klientów

Prezentowe żniwa w pełni! Niemal 90% sklepów internetowych spodziewa się sprzedaży wyższej, lub przynajmniej takiej samej jak przed rokiem. Prognozy te są zbieżne z deklaracjami klientów – tylko co dziesiąty z nich zamierza zmniejszyć domowy budżet na świąteczne wydatki. Przedstawiamy wyniki sondaży przeprowadzonych w szczycie świątecznego sezonu wśród sklepów współpracujących z Ceneo.pl oraz wśród użytkowników tego serwisu. Oba potwierdzają – będzie bogato!

Aż 40% ankietowanych klientów planuje wydać na organizację tegorocznych Świąt więcej niż rok temu (w grudniu 2015 powiększenie świątecznego budżetu deklarowało 35% osób). Niemal 50% (tu podobnie jak rok temu) zamierza wydać tyle samo. Zmniejszyła się przy tym grupa planująca oszczędności – w tym roku mniej wyda na ten cel tylko co dziesiąty z nas.

Kupimy więcej – za więcej

Znacząca część świątecznego budżetu przeznaczana jest na prezenty. Ile zamierzamy na nie wydać? Co szósty klient – nawet powyżej 1000 zł! 24% ankietowanych zadeklarowało budżet między 500 a 1000 zł, kolejne 24% – między 300 a 500 zł. Mniej niż 100 zł wyda na prezenty tylko 9% klientów.

Wydamy więcej pieniędzy – ale też obdarujemy więcej osób. 36% ankietowanych klientów planuje kupić prezenty dla ponad 6 osób, zaś dla 1 lub 2 osób – tylko 19%.

Internet przed galerią handlową

Gdzie udamy się na zakupy? Z roku na rok rośnie znaczenie Internetu – w sieci prezenty kupuje już 77% ankietowanych (w zeszłym roku taką deklarację złożyło 70%)! Oczywiście tradycyjne sklepy i galerie nie pustoszeją – odwiedza je wciąż ponad 50% badanych, jednak wyraźnie widać, że doceniana jest wygoda i ogromny wybór produktów, jakie mogą zagwarantować tylko zakupy internetowe.

Na świąteczne zakupy – już w listopadzie

Granica świątecznego boomu przesuwa się coraz bardziej na listopad. Już od pierwszych jego dni sklepy kuszą rabatami, bonusami i promocjami – skutecznie i coraz wcześniej ściągając klientów na świąteczne zakupy !

Ponad 22% klientów rozkłada je w czasie – pierwsze prezenty kupując zaraz na starcie sezonu. Niemal połowa osób wybiera się po nie na przełomie listopada i grudnia, a tylko 7% zostawia szukanie prezentów na ostatnie dni przed Świętami.

Wyraźnie widać to w statystykach Ceneo.pl, drugiego co do wielkości serwisu zakupowego w Polsce. W listopadzie ruch do sklepów rośnie o 28%. W grudniu zwiększa się jeszcze mocniej – o 45% więcej niż w innych miesiącach w roku. Granica świątecznych zakupów w sieci to niezmiennie od kilku lat początek listopada – w Internecie nie widać na razie, by zakupy tego rodzaju zaczynały się już w październiku, jednak być może w kolejnych latach takie przesuniecie nastąpi.

Prezenty – przemyślane i sprawdzone

Stajemy się coraz bardziej uważni i pragmatyczni – starannie unikając ryzyka prezentowej wpadki. Aż 39% (w zeszłym roku – 33%) pyta wprost, czego pragnie osoba, której chcą sprawić prezent. Więcej – 55% – stawia na niespodziankę, jednak starannie przemyślaną – obserwuje bliskich przez cały rok, i wyłuskuje z rozmów ich marzenia.

Rośnie znaczenie poradników prezentowych i sekcji z inspiracjami – pomocy szuka tam już co czwarty klient. Warto podkreślić – raczej w sieci (17%) niż w papierowych gazetach (6%). Bardzo ważna jest także rola serwisów zakupowych i porównywarek cen, z eksperckimi artykułami, zaawansowanym wyszukiwaniem i milionami zaufanych opinii innych użytkowników – aż 70% korzysta z nich, by znaleźć najpierw idealny prezent, a potem kupić go w najlepszej cenie w bezpiecznym, sprawdzonym e-sklepie.

Zdarza się jednak, że stawiamy na spontaniczność – 42% klientów przyznało, że w niektórych przypadkach na wirtualne lub tradycyjne zakupy udają się bez planu, zdając się na los (lub raczej sprytną promocję i podpowiedzi sprzedawców ;).

Prezentowe trendy – niezmienne

Z roku na rok zmieniają się oczywiście konkretne produkty – pod choinką królują nowości lub mocno promowane w świątecznych reklamach sprzedażowe hity. Kategorie produktów są jednak stałe.

Co więc kupujemy Panom? W pierwszej piątce znalazły się perfumy (43%), elektronika (36%), ubrania i modowe akcesoria (35%; mamy jednak nadzieję, że nie skarpetki ;), książki (29%) i tzw. „męskie” gadżety takie jak scyzoryk lub narzędzia do domowego warsztatu (26%).

Prezenty dla Pań są jeszcze bardziej przewidywalne – większość (61%) dostanie perfumy lub biżuterię (41%), a oprócz tego książki (38%), ubrania (28%) oraz dodatki do urządzania domu (23%).

Dzieciom kupimy zabawki (74%), książki i(40%), ubrania (24%), gry (21%) oraz słodycze (21%).

Jak te sondażowe deklaracje przekładają się na realne zakupy? W serwisie Ceneo.pl w listopadzie i grudniu trendy zakupowe są dwa: prezenty oraz sprzęt AGD i RTV (często pełniący rolę „prezentu” dla domu i całej rodziny). Top kategorie produktowe w tym okresie przez kilka ostatnich lat uległ jednak pewnym modyfikacjom. I tak – pięć lat temu w internetowych koszykach pod koniec roku królowały telefony komórkowe, laptopy oraz telewizory. W kolejnych latach na szczyt docierało coraz więcej osobistej elektroniki: smartfonów, laptopów i tabletów, ale produktem, który konsekwentnie piął się w górę i awansował najwyżej były klocki. W ciągu pięciu ostatnich lat awansowały z 23. miejsca – na drugie! To niewątpliwie zasługa producentów – w ostatnich latach wprowadzili mocno reklamowane serie klocków dedykowanych dla dziewczynek, które zastąpiły na listach do Mikołaja i Gwiazdki lalki i pluszaki.

Obok klocków pod choinkę kupujemy dzieciom zabawki interaktywne, figurki i makiety, lalki i akcesoria plastyczne, a także książki – literatura dla dzieci to najczęściej kupowane tytuły pod koniec roku. Na książkowe prezenty dla dorosłych wybieramy przede wszystkim fantastykę, literaturę faktu, beletrystykę oraz książki kucharskie. Ciekawe jest także moda na planszówki – tradycyjne gry już w ubiegłym roku prześcignęły te dedykowane na konsole i komputery. Wśród prezentów kosmetycznych prym wiodą oczywiście perfumy (zarówno damskie jak i męskie), a zaraz po nich tusze do rzęs, kremy do twarzy oraz podkłady i pudry.

Sklepy – również optymistyczne

Wysokich zysków w tegoroczne Święta spodziewają się również same sklepy. 51% liczy na sprzedaż wyższą niż przed rokiem, zaś 37% – na podobnym poziomie. Tylko 11% prognozuje spadek zysków. Najgorętszy sezon przypada na okres od połowy listopada do połowy grudnia.

Sposoby na klienta

Jak w tym roku e-sklepy walczą o wyższą sprzedaż? Podobnie jak w poprzednich, stawiają na sprawdzone marketingowe przepisy: obniżają ceny (77%), przyznają kody rabatowe powyżej określonej kwoty (45%) lub na kolejne zakupy (21%), dodają gratisy (41%) lub ofertę „2 w cenie 1” (12%). Starają się tak skonstruować korzyści, by klient kupił większość lub wszystkie upominki świąteczne właśnie u nich, a także by wrócił po kolejne sprawunki z bonami lub otrzymaną pod choinkę gotówką.

Darmowa i szybka dostawa

Darmową dostawę przed Świętami wprowadza 52% sklepów, w tym 22% – dla każdej transakcji, niezależnie od jej wartości.

W świątecznym okresie równie ważny jak jej koszt, jest czas realizacji przesyłki – zwłaszcza jeśli pamiętamy, że co dziesiątemu klientowi zdarza się zostawiać zakup prezentów na ostatni przedświąteczny tydzień. Znacząca większość ankietowanych sklepów – aż 83% – deklaruje, że zakupy dotrą do kupującego w ciągu maksymalnie 48h, w tym 36% – w ciągu jednej doby. To ratunek dla zabieganych i zapominalskich – prezenty w sieci można nabyć jeszcze w środę 21 grudnia, choć wtedy warto upewnić się telefonicznie w e-sklepie, czy na pewną dotrą przed Wigilią.

Jak sprostać wyzwaniom świątecznego sezonu – przygotować, spakować i dostarczyć wszystko na czas – pomimo tak mocno zwiększonej liczny zamówień? E-sklepy przede wszystkim wydłużają czas pracy (44%) oraz godziny telefonicznej obsługi klienta (24%). Co dziesiąty sklep zapowiedział zwiększenie zatrudnienia, zaś 6% – czasowe wprowadzenie systemu dwuzmianowego.

W okresie Świąt Internet staje się zatem jedną wielką galerią handlową, czynną całodobowo przez 7 dni w tygodniu – co więcej dostępną w każdej chwili, z każdego miejsca dzięki aplikacjom mobilnym.

 

Materiał na podstawie danych własnych Ceneo.pl za lata 2010-2015 oraz ankiet przeprowadzonych w grudniu 2016 roku wśród użytkowników Ceneo.pl (ok. 3000 odpowiedzi) oraz wśród sklepów współpracujących z serwisem (ok 300 odpowiedzi).

 

 

Tagi: , ,