19.01.2017

Senior kupuje online

Stereotyp seniora już dawno odszedł do lamusa. Nikt nie nazywa już tak 50-, i 60-latków, którzy coraz chętniej i częściej sięgają po nowoczesne technologie, łamiąc psychologiczne bariery nie gorzej od młodszych pokoleń. Tuż przed Dniami Babci i Dziadka serwis zakupowy Ceneo.pl sprawdza, jak starsze pokolenie podchodzi do zakupów w sieci. Raport powstał na bazie wyselekcjonowanych pod kątem wieku danych z badania „E-zakupy 2016” TNS OBOP oraz analiz statystyk serwisu Ceneo.pl.

Aż 65% osób po 55. roku życia uważa zakupy internetowe za przynajmniej tak samo bezpieczne, jak te tradycyjne. Nie dziwi zatem, że kupują w sieci coraz częściej – co czwarty kilka razy w miesiącu, a co dziesiąty – nawet raz w tygodniu! Statystyki te są nieco niższe od młodszych grup wiekowych, ale nie odbiegają od nich zbyt drastycznie.

Większe różnice pojawiają się dopiero przy urządzeniach, z których starsze osoby korzystają wędrując po wirtualnych sklepowych alejkach. Ewidentnie wolą to robić w domowym zaciszu (94%) i używając komputerów stacjonarnych (67%), ewentualnie laptopów (46%). Mobilne wersje serwisów zakupowych nie są wśród nich tak popularne – choć cieszy fakt, że jednak co szósta starsza osoba z takich aplikacji od czasu do czasu korzysta.

Co przyciąga starszych klientów do zakupów online?

Oczywiście cena – jako kluczowe kryterium wskazuje ją 86%. Ważne są także koszty dostawy (69%) oraz wiarygodność e-sklepu (62%). Niezwykle istotnym kryterium zakupowym – znacznie bardziej niż dla młodszych klientów – są jasne i wygodne warunki zwrotu i dostawy – sprawdza je dokładnie aż 45% starszych osób kupujących online

Co druga osoba po 55. roku życia robiąc zakupy w e-sklepie rejestruje się i zakłada konto. Tyle samo z nich uważa, że przekazywane sklepom dane osobowe są tam bezpieczne. Świadczy to o sporym zaufaniu do e-zakupów. Może również jednak wynikać z nieświadomości zagrożeń związanych z przekazywaniem danych wrażliwych – kładzie zatem na całej branży obowiązek prowadzenia działań edukacyjnych i profilaktycznych.

Nastawienie? Pozytywne!

Aż 72% starszych klientów jest przekonanych, że kupując przez internet znajduje i wybiera naprawdę najlepszą ofertę. Zapytani o emocje towarzyszące e-zakupom, w znaczącej większości wskazują te pozytywne. Są zadowoleni z szerokiego wyboru (90%), podekscytowani możliwością natrafienia na wyjątkowe okazje (54%), wdzięczni, że dzięki opiniom innych użytkowników znajdą najlepszą ofertą (70%) i jednocześnie chętni, by dzielić się z innymi swoimi zakupowymi doświadczeniami dotyczącymi sklepów i produktów (52%). Stosunkowo niewielu starszych klientów czuje się przytłoczonych zbyt dużą ilością informacji (22%), zagubionych wśród mnogości ofert (20%), sfrustrowanych trudnościami w znalezieniu najważniejszych danych (17%) i znudzonych koniecznością przeklikiwania się przez kolejne internetowe strony (23%).

Co znajdziemy w wirtualnych koszykach seniorów?

Trzy najważniejsze kategorie to sprzęt elektroniczny (61%), sprzęt AGD (56%) oraz książki, filmy i płyty (49%). Tuż za podium uplasowały się zabawki (co nie dziwi, jeśli pamiętamy o potrzebie rozpieszczania wnuków) – wskazało je 32%. Można zatem powiedzieć, że seniorzy są na razie podczas e-zakupów ostrożni. Kupują produkty, które są łatwo porównywalne pod kątem parametrów (sprzęt, książki) oraz takie, gdzie oszczędności są najbardziej widoczne. Na razie boją się eksperymentować na przykład z ubraniami, butami, czy artykułami wyposażenia wnętrz – przeważa tu pewnie wciąż potrzeba obejrzenia, sprawdzenia towaru „na żywo”.

Ceneo.pl 55+

Wśród użytkowników Ceneo.pl grupa wiekowa powyżej 55 roku życia stanowi ok. 13%. Ponad trzy czwarte z nich korzysta z wersji desktopowej (czyli kupuje używając komputerów stacjonarnych lub laptopów). Dla porównania w grupie wiekowej 23-34, z desktopu korzysta dziś mniej niż połowa.

Czego szukają na Ceneo.pl? Pierwsze miejsca na top liście zajmuje sprzęt elektroniczny (smartfony, telewizory), tuż za nim artykuły gospodarstwa domowego (lodówki, odkurzacze i pralki). Warto podkreślić wysokie pozycje suplementów diety – przede wszystkim wzmacniających mięśnie, stawy i kości, witamin i minerałów oraz preparatów medycyny naturalnej.

Wymagający, ale lojalny klient

Wnioski z zebranych danych są jednoznaczne. Seniorzy są coraz bardziej świadomi możliwości oferowanych przez internetowe zakupy – i coraz odważniej z nich korzystają. Liczą przede wszystkim na oszczędności i mają czas, by ich szukać. To klienci wymagający, ale też obdarzający e-zakupy dużym zaufaniem i pozytywnym nastawieniem. Rekomendacja dla całej branży: warto o nich pamiętać przy konstruowaniu ofert i promocyjnych kampanii!

 

Tagi: , , , ,