18.04.2016

Romans czy kryminał? Książkowe zakupy Polaków

Zarówno ankietowe deklaracje, jak i zakupowe statystyki są optymistyczne – polscy internauci kupują coraz więcej książek i wydają na nie coraz wyższe kwoty. Z roku na rok rośnie liczba e-księgarni, a ich wyniki sprzedażowe pokazują, że sieciowe zakupy książek mają wciąż ogromny potencjał. Polscy czytelnicy docenili ogromny wybór ofert i znacząco niższe, nawet o kilkadziesiąt procent, ceny. W kwietniowym raporcie serwisu zakupowego Ceneo.pl pytamy Polaków o ich książkowe zakupy.

Pokazujemy również rankingi sieciowych bestsellerów w 8 kategoriach tematycznych. Warto na ich podstawie zrobić własną listę „do przeczytania”, a wybrane tytuły zamówić 23 kwietnia, w Światowym Dniu Książki – z tej okazji na Ceneo.pl organizujemy Dzień Darmowej Wysyłki Książek (oferty oznaczone specjalnym znaczkiem akcji e-księgarnie wyślą bez naliczania kosztów za transport).

Sprzedaż książek w internecie stabilnie rośnie. W ciągu ostatnich 5 lat (2011-2016) liczba e-księgarni wzrosła niemal dwukrotnie: aż o 93%. Obecnie e-sklepów z książkowym asortymentem jest na Ceneo.pl prawie 250. Oferują w sumie 3,5 mln unikatowych tytułów (to jedna piąta wszystkich produktów w serwisie!). Konkurencja jest ogromna, bo średnio na jeden tytuł przypadają 3 sklepowe oferty.

– Ruch w e-księgarniach wzrósł w ciągu ostatnich 5 lat o niemal 300% – przełożyło się to na 3,5-krotny wzrost liczby transakcji i 3-krotny wzrost wartości sprzedaży. Książki sprzedają się stabilnie przez cały rok, choć oczywiście najwyższe poziomy notowane są pod koniec roku, w listopadzie i grudniu. Na świąteczne prezenty kupowane są przede wszystkim różnego typu poradniki, literatura faktu, biografie i książki dla dzieci – mówi Joanna Gąska, koordynator akcji Dnia Darmowej Wysyłki Książek na Ceneo.pl.

Książkowe zakupy – czy, ile i za ile?

W przeprowadzonej w kwietniu br. ankiecie Ceneo.pl tylko 15% ankietowanych zadeklarowało, że nie kupuje książek w ogóle. Powody są różne: książki są za drogie (23%), nie ma interesujących tytułów (8%), albo po prostu osoby te czytać nie lubią (30%). Cieszy jednak fakt, że aż 85% książki kupuje – 23% przynajmniej raz w miesiącu, a 35% – raz na kwartał.

rys 1rys 2

 

 

Jakie są powody kupowania książek? 87% kupuje książki przede wszystkim dla przyjemności, a tylko jedna piąta – do nauki lub do pracy. Najczęściej książki kupowane są na własny użytek – taką deklarację złożyło aż 59%. To także doskonały pomysł na prezent – książkami obdarowuje co trzeci ankietowany. 16% kupuje książki przede wszystkim dla dzieci.

Wybieramy książki nowe – specyficzny zapach papieru i drukarskiej farby lubi poczuć aż 68% czytelników. 26% decyduje się na zakup książek z drugiej ręki. Wciąż najpopularniejsze są tradycyjne wydania papierowe – wybiera je 65% kupujących. Rośnie jednak sprzedaż e-booków i audiobooków.

– Cieszy fakt wzrostu tych ostatnich wskaźników. Cyfrowe odpowiedniki książek są wygodne i łatwe do pozyskania, warto jednak pamiętać, by sięgać po te z legalnych źródeł. Książka na czytniku jest nadal tym samym dziełem, nad którym jego autor spędził wiele miesięcy. W produkcję audiobooka dodatkowo wiele pracy włożyli lektorzy i aktorzy. Coraz więcej tytułów jest wydawanych jako rozbudowane słuchowiska, rozpisane na role, z profesjonalnym dźwiękiem i montażem – doceńmy ten wkład – podkreśla Marta Antczak z Fundacji Legalna Kultura.

 

rys 3

Czy kupno książek stanowi znaczącą pozycję w domowym budżecie? 13% wydaje na nie rocznie więcej niż 500 zł. Ponad połowa (51%) nie przekracza 200 zł. Co trzeci mieści się w przedziale 200-500 zł. Takie wydatki przekładają się na średnią liczbę kupowanych tytułów: najwięcej osób kupuje rocznie kilka, nie więcej niż 10 tytułów.

rys 4rys. 5

Sprzedaż przenosi się do sieci

To fakt – i to taki, który nie dziwi. Wybór jest ogromny, nowości dostępne w wygodnych przedsprzedażach, ceny konkurencyjne. Można także skorzystać z recenzji, porad i rekomendacji innych czytelników.

E-księgarnie znacząco wyprzedziły tradycyjne sklepy. Książki najczęściej kupuje tam ponad połowa (53%) „czytających” Polaków. Tylko 34% osób ceni i wybiera kupowanie książek w księgarniach i salonach multimedialnych. Z kolei targi książki i supermarketowe stoiska wciąż są niszowym kanałem sprzedaży – korzystają z nich dwie skrajne grupy: czytelnicy wymagających i poszukujący, a z drugiej strony – ci szukający łatwej, odstresowującej i modnej lektury.

rys 6

– Księgarnie internetowe konkurują z tradycyjnymi ceną i bogactwem oferty, dlatego też sprzedaż książek stopniowo przenosi się do internetu – podkreśla Dorota Bachman, prezes zarządu Ravelo.pl. – Odnotowujemy dwucyfrowe wzrosty sprzedaży książek. Pomimo doniesień mediów na temat stanu czytelnictwa w Polsce, nie odnotowaliśmy żadnych niepokojących wskaźników. Wręcz przeciwnie – nasi klienci coraz częściej wracają i wydają na książki u nas coraz więcej. Dużą popularnością cieszy się nasz autorski projekt: outlet książkowy, w którym oferujemy, oczywiście w dużo niższych cenach, książki ze zwrotów z księgarń stacjonarnych. Dzięki outletowi książki dostają szansę na nowe życie – trafiają do osób, które naprawdę uwielbiają czytać książki i czytają ich naprawdę dużo – dodaje.

Cena gra rolę

Jakimi kryteriami kierujemy się wybierając ofertę z internetowej księgarni? Najważniejsza jest cena – na pierwszym miejscu wskazało ją aż 84% ankietowanych. Finalna cena zakupu powiększa się o koszt dostawy – nic dziwnego zatem, że znalazł się on na drugim miejscu w rankingu kryteriów (wskazało go aż 64% badanych). Co więcej, koszt dostawy jest o wiele ważniejszy od jej czasu. Kupujący wolą poczekać dłużej na zamówiona książkę, jeśli tylko dostaną ją taniej.

– Stąd nasz autorski pomysł na Dzień Darmowej Wysyłki Książek. Do akcji zaprosiliśmy współpracujące z nami e-księgarnie. Dzięki temu w sobotę 23 kwietnia, w Światowym Dniu Książki, znaczek „Dziś Darmowa Wysyłka” pojawi się przy niemal 2/3 książkowcy ofert na Ceneo.pl. Bez kosztów wysyłki będzie można kupić praktycznie każdy tytuł – podkreśla Joanna Gąska, koordynator akcji w Ceneo.pl.

 

– Jestem nastawiony optymistyczne do przyszłości. Księgarnie Internetowe są doskonałym źródłem tanich, łatwo dostępnych książek dla każdego. Kupując internetowo wydajemy często tyle samo pieniędzy co w sklepach stacjonarnych, ale w zamian dostajemy więcej. Warto też zauważyć, że czytanie staje się modne, np. oglądając filmy zaczynamy szukać książek, na których podstawie powstały. Na wydawniczym rynku jest też wiele tytułów, które powstały na bazie scenariuszy filmowych. To istotna część dzisiejszej popkultury, po którą szczególnie chętnie sięgają młodzi ludzie. Tak często zaczyna się ich wielka przygoda z czytaniem i ambitniejszą literaturą – mówi Michał Goszczyński z Księgarni Internetowej Gandalf.pl, która również przystąpiła do akcji Dnia Darmowej Dostawy Książek.

Co kupują (i czytają) Polacy?

I gdzie szukają inspiracji? Nie ma jednego źródła: niemal tak samo popularne są dyskusyjne fora i blogi czytelnicze, co zapowiedzi i rekomendacje na stronach e-księgarni i wystawowe witryny sklepów z książkami. Bardzo popularnym trendem jest też znany z rynku modowego showrooming: czytelnicy przeglądają książki w księgarniach, ale zakupów dokonują w sieci.

rys 7rys 8

Trzy najpopularniejsze kategorie książek to kolejno: powieści i opowiadania (55%), kryminały i literatura grozy (46%) i fantastyka (36%). Cieszy bardzo, że w każdej z tych kategorii rankingi najpopularniejszych tytułów 2015 roku są zdominowane przez polskich autorów. Co więcej, wiele nazwisk uznanych w literackich konkursach cieszy się także popularności wśród czytelników.

Sięgamy także po literaturę faktu (33%) oraz biografie i dzienniki – w tej ostatniej kategorii polscy czytelnicy szczególnie upodobali sobie biografie znanych sportowców. Bardzo popularne są poradniki – dominują kulinarne oraz modowo – urodowe. Ulubionym kulinarnym celebrytą Polaków jest Jamie Oliver. Poradnikowymi guru okazują się także …popularni blogerzy zajmujący się gotowaniem, stylizacją i lifestylem.

Nieco mniejszą popularnością cieszą się romanse – kupuje je co piąty czytelnik, choć tu danych tych nie można wprost przełożyć na statystyki czytelnicze: to najczęściej romanse zaliczają drugi i trzeci obieg krążąc po znajomych i przyjaciółkach. W tej kategorii ranking popularności zdominowały kolejne odsłony losów tytułowego Grey’a, choć i tu w bestsellerowej dziesiątce znalazły się polskie nazwiska. Najmniej popularne „zakupowo” są albumy (6%), komiksy (5%) i poezja (3%).

rys 9

 

NAJPOPULARNIEJSZE KSIĄŻKI NA CENEO.PL W 2015 ROKU

ranking 1 i 2ranking 3 I 4ranking 5 I 6ranking 7 I 8

Tagi: , , , , , , ,