03.01.2017

Przepis na Guinnessa – czyli jak ustanowić rekord i nakarmić psiaki

Składniki:

  • 1 unikatowy pomysł,
  • 30 pracowitych dni,
  • 21 ton karmy dla psów,
  • 6 schronisk dla bezdomnych zwierząt,
  • 2 niezależnych świadków zawodowo związanych z psami,
  • 1 ekspert z Głównego Urzędu Miar,
  • 1 atestowana waga przemysłowa,
  • 3 kamery,
  • Ekipa zaangażowanych, zdeterminowanych osób + dużo cierpliwości.

Czas oczekiwania na efekt: pół roku.

Rezultat:

rekordowa-miska-certyfikat-guinness-world-record

Pomysł

Zorganizowana latem 2016 roku przez Ceneo.pl akcja „Rekordowa Miska” to przykład zaangażowanego marketingu łączącego promocję aplikacji mobilnej serwisu z największą w Polsce akcją na rzecz schronisk dla zwierząt. Projekt zakładał pobicie oficjalnego, zgłoszonego w londyńskim biurze Rekordu Guinnessa i zebranie w ciągu 30 dni (06.06-05.07.2016) jak największej ilości karmy. Wyjątkowość i unikatowość akcji polegała na tym, że bicie rekordu oparte było o zaangażowanie internautów i posiadaczy smartfonów – przyjęło formę wirtualnego „pospolitego ruszenia”. Aby wesprzeć akcję, pomóc bezdomnym zwierzakom i włączyć się do bicia rekordu Guinnessa trzeba było poświecić jedynie minutę swojego czasu – pomoc w akcji nie wiązała się z żadnym przekazywaniem datków finansowych. Wystarczyło pobrać aplikację serwisu Ceneo.pl i kliknąć w niej w baner z psem. Za każdy taki klik, serwis Ceneo.pl – pomysłodawca, organizator i sponsor akcji – kupował jedną pełną 300-gramową miskę karmy.

Geneza

W sezonie wakacyjnym schroniska dla zwierząt są w trudniejszej niż zwykle sytuacji. Mimo wielu kampanii edukacyjnych, wciąż wiele osób porzuca swoje zwierzaki przed urlopowymi wyjazdami – na przełomie czerwca i lipca liczba podopiecznych w takich placówkach wzrasta średnio o 40%. Spada też w tym okresie wysokość datków i darowizn, które standardowo wpływają na ich konta. Potrzeby wsparcia są zatem o wiele większe niż zwykle.

Przed startem

Zanim ruszyła cała machina akcja musiała być oficjalnie zatwierdzona przez londyńską centralę Guinness World Record. Rozpatrywana w trybie przyspieszonym odpowiedź przyszła po około tygodniu – akcja zyskała ramy czasowe (30 dni) oraz minimalną wymaganą do ustanowienia rekordu ilość karmy (20 ton). Oficjalny tytuł: „Most pet food donated to charity in one month”.

Działamy!

Akcja trwała od 6 czerwca do 5 lipca 2016r. W tym czasie dzięki szeroko zakrojonym działaniom marketingowym i komunikacyjnym zapełniono 70 798 misek, co w przeliczeniu dało 21 239,5 kg karmy. Promocja akcji skoncentrowana była przede wszystkim na sieci i mediach społecznościowych, angażując zarówno celebrytów, blogosferę, vlogesferę, jak i kupujących w e-sklepach internautów – łącznie materiały związane z Rekordową Miską zostały wyświetlone ponad 25 milionów razy!

Finał

Podliczenie zebranych w aplikacji mobilnej klików i zakup karmy to jeszcze nie koniec. Zgodnie z wytycznymi Guinness’a karma musiała być oficjalnie i pod nadzorem zważona – z dokładnością do 0,5 kg, zaś samo ważenie musiało się odbyć w kolejnym dniu po zakończeniu wirtualnej zbiórki. Organizacja Wielkiego Finału była ogromnym logistycznym wyzwaniem. 6 lipca na plac przed wrocławską Halą Stulecia podjechały ciężarówki z 10- i 15-kilogramowymi workami. Każdy z nich trafiał na atestowaną wagę przemysłową, której licznik nadzorował ekspert z Głównego Urzędu Miar. Ważeniu (które trwało prawie 5 godzin!) przyglądało się przez cały czas dwóch niezależnych świadków, którzy według wymogów Biura Rekordów musieli być zawodowo związani z psami, jednak nie mogli być pracownikami schronisk – beneficjentów akcji. Świadkami byli: przedstawiciel Polskiego Związku Kynologicznego i jednocześnie hodowca psów oraz wykładowca Katedry Chorób Wewnętrznych z Kliniką Koni, Psów i Kotów Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

Ważenie karmy wpisane zostało w scenariusz otwartej imprezy dla mieszkańców Wrocławia, popularyzującej ideę pomocy schroniskom. Odbył się panel dyskusyjny poświęcony adopcji psów, był pokaz psich sztuczek, bezpłatne porady weterynarza i psiego stomatologa, o pracy z psami opowiadali ratownicy GOPR oraz przedstawiciele Służby Celnej.

Proces ważenia w sposób ciągły rejestrowały trzy niezależne kamery, w tym jedna skierowana przez cały czas na licznik wagi. Kiedy znalazł się tam ostatni worek, a licznik wskazał 21 239, 5 kg, rekord Guinnessa można było uznać za pobity!

Już kolejnego dnia – 7 lipca – ponad 21 ton karmy podzielone na 6 równych części trafiło do schronisk w Celestynowie, Chorzowie, Bydgoszczy, Zielonej Górze, Koninie i Koszalinie. Dzięki temu przez trudne wakacyjne miesiące placówki te nie musiały martwić się o wyżywienie swoich podopiecznych. Nad transparentnym doborem beneficjentów akcji czuwało Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami w Polsce.

Officially Amazing

Takie dwa słowa znajdują się na oficjalnym dyplomie potwierdzającym ustanowienie rekordu przez Guinness World Record. Wysłana dokumentacja (kilkanaście formularzy, nagrania z kamer oraz zdjęcia) była rozpatrywana przez londyńską centralę niemal pół roku. Potwierdzenie rekordu zostało przesłane w połowie października, zaś sam dyplom – pod koniec grudnia 2016 roku.

W październiku z okazji Światowego Dnia Żywności, Guinness umieścił nasz rekord wśród TOP 10 najbardziej inspirujących rekordów charytatywnych („World Food Day: 10 inspiring charitable record achievements”)

Czy było warto?

Bez wątpienia – tak! Rekordowa Miska to ogromna pomoc, która trafiła do schronisk w okresie, gdy tego najbardziej potrzebowały, ale także duża wartość wizerunkowa dla Ceneo.pl, który umiejętnie połączył swoje biznesowe cele z transparentną akcją charytatywną. Już teraz myślimy nad pomysłem rekordu na 2017 rok 😉

 

Zapraszamy do obejrzenia filmu podsumowującego Rekordową Miskę:

oraz na stronę akcji: www.rekordowamiska.pl

Tagi: , ,