20.10.2014

Polak lubi zakupy w internecie

Internetowe zakupy spowszedniały. Po pokonaniu barier technologicznych, związanych z upowszechnieniem się dostępu do internetu, znikają również obawy psychologiczne. 84% Polaków lubi zakupy w internecie, co więcej – 82% przegląda oferty w e-sklepach po prostu dla przyjemności, szukając zakupowych inspiracji. Ponad połowa badanych uważa, że zakupy w sieci są tak samo (a nawet bardziej) bezpieczne jak tradycyjne. Największy wpływ na nasze zaufanie mają opinie innych użytkowników i rekomendacje przyznawane sklepom w ramach niezależnych programów takich jak „Zaufane Opinie Ceneo.pl”.

Przedstawiamy wyniki V edycji rankingu najlepiej ocenianych przez klientów sklepów internetowych. Zestawienie powstało na podstawie niemal 1,2 mln ankiet wypełnionych przez użytkowników serwisu w okresie od września 2013 roku do września 2014 roku.

W ciągu ostatnich kilkunastu lat internetowe zakupy stały się potężną gałęzią handlu, dynamicznie wpływając na całą gospodarkę. Niemal każdy Polak ma już za sobą zakupowy debiut w e-sklepie, wielu z nas korzysta z ofert online kilka razy w miesiącu. Rośnie też poczucie bezpieczeństwa, przekładające się na zaufanie Polaków do tej formy zawierania transakcji.
Ponad połowa polskich internautów (54%) uważa, że zakupy przez Internet są przynajmniej tak samo (jak nie bardziej) bezpieczne jak tradycyjne. Nieco większe zaufanie do zakupów internetowych mają mężczyźni (58%) niż kobiety (51%).

84% Polaków LUBI robić zakupy w internecie

Co więcej zdecydowana większość Polaków po prostu lubi robić zakupy przez internet – taką deklarację złożyło aż 84% ankietowanych. Równie duża grupa – 82% – przyznała się do przeglądania internetowych ofert dla przyjemności, choć zdecydowanie częściej robią to kobiety (86%) niż mężczyźni (76%) – często kończąc takie wirtualne „wycieczki” po e-sklepach konkretnym zakupem.

– Można pokusić się o stwierdzenie, że ten właśnie trend jest przyczyną dynamicznego wzrostu e-sprzedaży w ramach takich kategorii, jak moda i wyposażenie wnętrz. Narzędzie stosowane przez sklepy już dziś pozwalają na coraz lepszą ekspozycję produktów, a wchodząca w grudniu br. „Ustawa o prawach konsumentów” jeszcze bardziej zwiększy możliwości i ułatwi procedury związane ze zwrotem zakupionego towaru – wszystko to wpływa na fakt, że Polacy coraz śmielej kupują w sieci produkty, które do tej pory nabywali głównie w tradycyjny sposób w galeriach i pasażach handlowych – tłumaczy Marcin Łachajczyk, Dyrektor Zarządzający Ceneo.pl

Ulubione kategorie w e-zakupach: elektronika, moda, design

Jak pokazuje badanie TNS Polska zlecone przez Ceneo.pl, najpopularniejsze kategorie produktów kupowanych przez Polaków w sieci to obok sprzętu AGD i RTV (52%), właśnie wyposażenie wnętrz (52%) i moda (51%) – ta ostania kategoria jest oczywiście bardziej domeną kobiet (69%) niż mężczyzn (29%). Prawie połowa badanych ma doświadczenia z kupowaniem książek (49%), telefonów i akcesoriów elektronicznych (48%). Mocną pozycję w rankingu ulubionych kategorii internetowych zakupów Polaków (niemal 1/3) mają kosmetyki i produkty dla dzieci.

Czego Polak nie lubi w e-zakupach?

Mimo jednak ogólnie pozytywnego postrzegania e-handlu przez Polaków, e-sklepom wciąż pozostaje pole do poprawy. Za największą trudność kupujący w sieci wciąż uważają koszty dostawy (65%) oraz problemy z odbiorem związane z dopasowaniem się do godzin pracy firm kurierskich (50%). Spora część uważa, że zdjęcia i opisy produktów często nie wystarczają do tego, by podjąć decyzję o zakupie (65%). Rzadziej – choć trudno powiedzieć, że rzadko – internauci zwracają uwagę na inne kwestie. Ponad 40% jest zdania, że uzupełnianie danych kontaktowych w formularzach sklepów internetowych jest uciążliwe. Więcej niż co trzecia osoba (36%) uważa, że za mało jest sklepów internetowych, w których można kupować produkty z różnych kategorii.

– Świetną odpowiedzią na tę ostatnią potrzebę klientów jest usługa „Kup na Ceneo”. Cały proces zakupowy mieści się na jednej stronie: dokonując zakupów w kilku sklepach użytkownik wybiera formę płatności, sposób dostawy z każdego sklepu oraz dane do wysyłki i potwierdza transakcję jednym kliknięciem – podkreśla Joanna Heine, Kierownik Działu Rozwoju Produktów w Ceneo.pl. – Płacąc za towar można skorzystać z systemu szybkich płatności internetowych PayU, a wszystkie transakcje objęte są Programem Ochrony Kupujących. O tym, że coraz więcej sklepów chce korzystać z takich narzędzi pozyskiwania ruchu może świadczyć fakt, że liczba sklepów umożliwiających dokonanie zakupów na Ceneo w ciągu ostatniego roku wzrosła aż trzykrotnie – dodaje.

Nowe funkcje porównywarek – oszczędność pieniędzy i czasu

Transformacji uległ przede wszystkim model funkcjonowania porównywarek, które przestały już służyć tylko wyszukiwaniu najlepszych okazji cenowych, a stały się miejscem, w którym użytkownik może przeprowadzić cały proces zakupowy od początku do końca: od wyszukania produktu, poprzez sprawdzenie informacji na jego temat, zapoznanie się z opiniami o sklepie aż po wybór towaru, zamówienie i dokonanie płatności.
Do korzystania z porównywarek cenowych przyznaje się 70% Polaków. Częściej robią to mężczyźni (79%) niż kobiety (66%). Aż 77% potwierdziło, że możliwość realizacji wspólnej transakcji dla zakupów robionych w różnych e-sklepach – tak jak jest to możliwe w usłudze „Kup na Ceneo” – jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

Bezpieczne zakupy = Zaufane Opinie

Choć większość osób jest zdania, że zakupy przez Internet są równie bezpieczne, co te tradycyjne, to nie jest to bezpieczeństwo oparte na „kredycie zaufania”. Prawie wszyscy internauci (96%) podkreślają, że zwracają uwagę na to, by miejsca, w których kupują były bezpieczne.

Najpopularniejszym systemem rekomendacji sklepów internetowych w Polsce jest program „Zaufane Opinie Ceneo.pl”. System opiera się o internetowe ankiety, które są wypełniane przez tych klientów, którzy dokonali faktycznego zakupu w konkretnym sklepie internetowym. Fakt, że opinie pochodzą bezpośrednio od klientów, stanowi dużą przewagę nad zwykłymi opiniami, które może wystawić każdy. Klienci w „Zaufanych Opiniach” dzielą się zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi uwagami na temat swoich doświadczeń zakupowych – gwarantuje to rzetelny obraz sklepów objętych rankingiem.

Od początku programu – od 2009 roku – zebrano niemal 3,5 mln zaufanych opinii. Klienci chętnie dzielą się swoim zdaniem – dziennie przybywa ok. 4000 nowych opinii.

W programie bierze udział 2500 sklepów. Okazuje się, że już sam fakt uczestnictwa w nim stanowi dla klientów wiarygodny dowód zaufania i rzetelności: oferty sklepów nagradzanych w programie są odwiedzane nawet 23% częściej niż pozostałe, a uzyskane godło „Zaufane Opinie Ceneo.pl” zwiększa liczbę zamówień aż o 50%.

Wyniki czterech dotychczasowych edycji obejmowały dane z całego roku i publikowane były w I kwartale następnego.

– W bieżącej edycji zdecydowaliśmy się na przesunięcie terminu publikacji rankingu już na początek IV kwartału. Zależy nam, by pokazać naszym użytkownikom najbardziej zaufane, rzetelne i wiarygodne sklepy tuż przed okresem największego przedświątecznego boomu w e-handlu – mówi Marcin Łachajczyk, Dyrektor Zarządzający Ceneo.pl. – Nasz ranking opieramy na danych z ostatnich 12 miesięcy (od września 2013 do września 2014) – pokazujemy więc, jak sklepy poradziły sobie również ze znacznie zwiększonych ruchem IV kwartału w ubiegłym roku – dodaje.

W rankingu znalazły się te z nich, które zostały najlepiej ocenione przez kupujących. Sklepy zostały ocenione w 7 kategoriach: Elektronika użytkowa, Motoryzacja, Multimedia, Styl życia, Dom i wnętrze, Świat komputerów oraz Zdrowie i uroda. Laureaci poszczególnych kategorii to hurt.com.pl, sklepopon.com, ravelo.pl, zooart.com.pl, nexterio.pl, agito.pl oraz iperfumy.pl.

Szczegółowy ranking sklepów „Zaufane Opinie Ceneo.pl 2014” do pobrania  ranking.ceneo.pl

Badanie wykonała firma TNS Polska na zlecenie serwisu Ceneo.pl. Badanie zostało wykonane w dniach 18-25 września 2014 roku, na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 internautów w wieku 15 i więcej lat. Grupa osób badanych jest zróżnicowana pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejsca zamieszkania. Raport został uzupełniony o dane serwisu Ceneo.pl zebrane z 1,2 mln ankiet przekazanych po dokonaniu zakupu w sklepach internetowych w okresie od września 2013 do września 2014.

polak-lubi-e-zakupy-infografika-ceneopl-2014 - bardzo ładna

 

Tagi: , , , ,