30.05.2016

Dzień Dziecka 2016

1 czerwca to dla rodziców, dziadków, wujków i cioć (również tych przyszywanych:)) co roku nie lada wyzwanie. Jak spełnić dziecięce marzenia, a zarazem nie stracić zdrowego rozsądku? Kupić coś modnego, a jednocześnie nie przepłacić? Coraz częściej zakupy przenoszą się do sieci – a sklepy z artykułami dziecięcymi przeżywają w maju swoje drugie – obok grudnia – złote żniwa. Co zatem będzie tegorocznym prezentowym hitem? Sprawdziliśmy to w ankiecie przeprowadzonej wśród użytkowników Ceneo.pl i w zakupowych statystykach tego serwisu.

Wartość prezentu od mamy i taty oscylować będzie w granicach 100-200 zł. Jakie są inne – oprócz prezentów – pomysły na spędzenie tego szczególnego dnia? Rodzice na pewno poświęcą dziecku więcej czasu, pozwolą objadać się słodkościami, często planują też pozadomową atrakcję – wyjście do kina, ogrodu zoologicznego czy do sali zabaw.

DD rys. 1

 

DD rys. 2Setki złotych do wydania – głównie na zabawki, gry i książki

Aż 60% rodziców spodziewa się, że ich dzieci otrzymają kilka prezentów, co dziesiąty – nawet ponad sześć. Taki sam odsetek zamierza kupić prezenty dla kilkorga dzieci – co piąty więcej niż dla czworga. Nic dziwnego zatem, że budżety przeznaczane na ten cel są całkiem spore i sięgają kilkuset złotych (w co piątej rodzinie nawet pięciuset). A to już kwota, o którą warto powalczyć! W drugiej połowie maja sklepy z artykułami dziecięcymi – głównie zabawkami – prześcigają się zatem w promocjach.

DD rys. 3DD rys. 4DD rys. 5Co jest tegorocznym prezentowym hitem?

Dla młodszych dzieci – zabawki i klocki (te drugie są tak popularne, że na Ceneo.pl ustanowiono dla nich osobną subkategorię!). Za klockami opowiada się ponad 40% ankietowanych, za innymi zabawkami – niemal połowa. Wysoką pozycję mają także akcesoria do malowania i prac plastycznych (27%) oraz gry planszowe (1/4 ankietowanych). Bronią się również książki – na prezent kupi je co piąty badany. Dodatkiem do prezentu będą też na pewno słodycze – wskazała jej co szósta osoba planująca zakupy z okazji Dnia Dziecka.

DD rys. 6

Nieco inaczej rozkładają się prezentowe preferencje w starszej grupie wiekowej. Nastolatki dostaną książki, gry (zarówno planszowe jak i komputerowe) oraz – w praktycznym podejściu – gotówkę. Co piąty obdarowujący dofinansuje też dzieciom wymianę szafy na wiosnę – kupując modne i markowe ubrania i buty.

DD rys. 7

A co kupić maluszkom? Tu obdarowujący myślą praktycznie, kupując przede wszystkim ubranka, dziecięce akcesoria (elektroniczne nianie, wyparzacze, termometry) i wyposażenie pokoików (kolorową pościel, nocne lampki, naklejki na ściany).

DD rys. 8

Sklepy dziecięce przenoszą się do sieci

Kategoria dziecięca przeżywa w obszarze e-commerce w ostatnich kilku latach prawdziwy boom. Dynamicznie rośnie zarówno liczba e-sklepów, jak i oferowany przez nie asortyment. Klienci docenili ogromy wybór, znacznie niższe ceny, a także możliwość weryfikacji produktów z opiniami innych użytkowników. W końcu kto lepiej sprawdzi i poleci najlepszy wózek, fotelik, czy edukacyjną zabawkę niż inny rodzic?

W majowej ankiecie Ceneo.pl e-klienci jako najczęściej kupowane w sieci dziecięce produkty wskazali: zabawki (60%), ubrania i buty (45%) oraz „duże” akcesoria: wózki, foteliki, bujaki czy krzesełka (25%). Co szósty klient kupuje też kosmetyki i artykuły pielęgnacyjne. Ta kategoria będzie rosła, zarówno ze względu na ceny w internetowych aptekach (niższe o nawet 30-40% w przypadku markowych dermokosmetyków), jak i możliwość złożenia zamówień na stałe dostawy (np. comiesięczny zapas pieluch czy nawilżanych chusteczek).

DD rys. 9

Najrzadziej jeśli chodzi o sieciowe zakupy klienci wskazywali artykuły spożywcze – mleko modyfikowane, czy gotowe dania w słoiczkach (tylko 5%). Tu wciąż barierą są obawy związane z higieną dostaw. Sklepy coraz częściej znajdują jednak sposoby na obalenie tych psychologicznych (bardziej, niż realnych) obaw. Analizując statystyki Ceneo.pl e-zakupy spożywcze szybko rosną, zajmując w ostatnim półroczu wysokie trzecie miejsce w zestawieniu najpopularniejszych produktów w kategorii Dla Dziecka. Najczęściej kupowane są produkty dla dzieci od 0 do 3 lat, szczególnie modyfikowane mleko typu 1 dla najmłodszych niemowlaków. Na pewno kluczowym argumentem jest cena – kilkadziesiąt złotych za opakowanie. Rodzice zmuszeni do regularnych zakupów kilku opakowań miesięcznie szukają oszczędności, które gwarantują im właśnie e-zakupy.

Klocki, klocki i jeszcze raz klocki!

W serwisie Ceneo.pl w kategorii „Dla dziecka” (w której obecnie oferowanych jest ponad 230 tys. unikatowych produktów) najczęściej kupowane są klocki, foteliki samochodowe i wspomniane już artykuły spożywcze. Od lat zabawkowym hitem są klocki – asortyment jest taki szeroki, że wyodrębniono dla nich osobną kategorię. Króluje oczywiście LEGO, ze wszystkimi popularnymi seriami, zarówno dla chłopców (Ninjago, Star Wars, Technics i Mindstorm), dla dziewczynek (Friends, Elves), jak i maluszków (Duplo). Najpopularniejsze zestawy kosztują średnio kilkaset złotych.

Dużą popularnością cieszy się też wciąż interaktywna (powiązana z mobilną aplikacją) zabawka produkowana przez Hasbro – Furby Boom. Hitem dla najmłodszych jest wymyślony w Polsce Szumiący Miś Whisbear – zabawka będąca remedium na nieprzespane noce wielu rodziców.

DD rys. 10DD rys. 11DD rys. 12

Materiał na podstawie danych własnych Ceneo.pl oraz ankiety przeprowadzonej w maju 2016 roku wśród użytkowników Ceneo.pl (ok .1000 odpowiedzi).

Tagi: , , ,