24.11.2016

Dostawa – „kropka nad i” udanych zakupów

Zbliża się siódma edycja Dnia Darmowej Dostawy (w tym roku wypada we wtorek 29 listopada). Dzień ten zwyczajowo otwiera świąteczne zakupowe żniwa: Polacy szturmem uderzają do e-sklepów, potwierdzając liczbą i wartością składanych zamówień wyniki badań według których usługa dostawy – szybkiej, bezpiecznej i najlepiej bezkosztowej – ma coraz większy wpływ na końcową satysfakcję z udanych zakupów w sieci.

Rynek usług kurierskich i pocztowych zmienia się z roku na rok na lepsze, a dostawcy starają się wyjść na przeciw oczekiwaniom e-klientów i e-sklepów – zarówno pod kątem jakości obsługi, jak i ceny za dostarczenie przesyłki. Polski rynek zmonopolizowało kilku globalnych dostawców, którzy jednak na szczęście stawiają na jakość obsługi zarówno biznesowych partnerów (sklepy), jak i końcowych klientów (kupujących).

Czym kierują się sklepy podpisując długoterminowe umowy na usługi logistyczne? Z sondażu przeprowadzonego wśród sklepów obecnych na Ceneo.pl wynika, że najważniejsza jest cena przesyłki – jako kluczowe kryterium wskazało ją niemal 80% badanych. Tuż za nią – z wynikiem 70% – plasuje się terminowość realizacji zleceń. Istotne z punktu widzenia sklepu są także jakość obsługi klientów (50%) oraz bezpieczeństwo przesyłek (45%). Zdecydowana większość sklepów dobrze ocenia swoich dostawców – 86% poleciłoby ich innym sklepom.

Z kolei z tegorocznej edycji raportu „E-zakupy 2016” zrealizowanego przez serwis Ceneo.pl we współpracy z TNS Polska wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat spadł odsetek klientów, którzy uważają, że koszty dostawy są zbyt wysokie (z 65% do 52%). Pomimo tego, że godziny pracy firm kurierskich są dla wielu z nich problematyczne, to w tym roku – podobnie jak w ubiegłym – dwóch na trzech internautów (67%) jest zdania, że kurierzy są elastyczni tj. z przesyłką przyjeżdżają w miejsce i w czasie, który się im wskaże. Już ponad 80% (wzrost o 5 punktów procentowych) klientów nie przeszkadza fakt, że robiąc zakupy przez Internet muszą czekać na dostawę. Z pewnością takie oczekiwanie łatwiej zaakceptować, gdy przesyłka oraz cała transakcja jest tańsza: niemal 90% klientów przyznaje, że jest w stanie poczekać dłużej na dostawę, jeśli jest darmowa. Okazuje się, że, mając do wyboru: szybką dostawę, ale łączącą się z kosztem lub darmową dostawę, ale dłuższy czas oczekiwania na dostarczenie, polscy internauci wybierają rozwiązanie bezkosztowe.

– W świetle takich wyników nie dziwi zatem rosnąca popularność Dnia Darmowej Dostawy wśród klientów. Również na co dzień oferty bez dodatkowych kosztów transportu cieszą się znacznie większą popularnością. Sklepy zauważyły taki trend i coraz częściej gwarantują darmową dostawę standardowo lub w gorących zakupowych okresach. Z naszych sondaży wynika, że przed Świętami aż 60% sklepów obecnych na Ceneo.pl planuje wprowadzenie darmowej dostawy przez cały grudzień – mówi Katarzyna Stehlik dyrektor Działu Handlowego Ceneo.pl.

W tegorocznym Rankingu Najlepszych Dostawców opartym o Zaufane Opinie, w których e-klienci oceniali każdy aspekt dostarczenia przesyłki (szybkość dowozu, dobry stan paczki, elastyczne podejście, stały kontakt z firmą dostawczą, opcję sprawdzenia statusu przesyłki oraz różne formy płatności) najwięcej pozytywnych opinii zebrała firma DPD – jedna z największych firm kurierskich działających na polskim i europejskim rynku. Złoty Laur zdobyła już po raz drugi – również w ubiegłym roku stawała na najwyższym stopniu podium. Drugie miejsce zajął UPS, zaś trzecie – GLS.

Na podium w tym roku stanęły zatem wyłącznie firmy kurierskie z ogromnym zapleczem i międzynarodowym doświadczeniem – pokazuje to jak ważny i istotny w biznesowych strategiach branży logistycznej staje się polski rynek, oraz – co również stanowi kluczowy czynnik – jak wymagający i świadomy jest polski klient.

Dzień Darmowej Dostawy 2016

Do akcji tegorocznego Dnia Darmowej Dostawy (dla przypomnienia – wtorek 29 listopada) zgłoszono już ponad 2000 sklepów. Liczba uczestniczących w akcji sklepów stabilizuje się, warto jednak podkreślić, że biorą w niej udział niemal wszyscy aktywni gracze na polskim rynku e-commerce. Najwięcej sklepów zgłosiło się w kategoriach: Dom i ogród, Uroda i zdrowie, Odzież, Dodatki, Dla Dzieci oraz Sport . Dzień Darmowej Dostawy jest już marką samą w sobie – zainteresowanie ze strony sklepów jest bardzo duże już od pierwszych dni zapisów.

– Jak co roku, już na kilka tygodni przed wyznaczonym terminem obserwujemy zwiększony ruch na stronie akcji i to nie tylko ze strony sprzedawców – mówi Krzysztof Bartnik, organizator Dnia Darmowej Dostawy oraz redaktor naczelny serwisu eKomercyjnie.pl – Klienci przeglądają listę sklepów, wybierają najlepszych sprzedawców i – co jest nowością w tym roku – mogą także skorzystać z kompleksowej wyszukiwarki produktów i znaleźć firmę, która oferuje dokładnie to, czego szukają.

Również w serwisie Ceneo.pl 29 listopada wszystkie sklepy biorące udział w akcji będą oznaczone charakterystycznym czerwonym znaczkiem „Dziś Darmowa Dostawa”. Dzięki temu klienci szybko i łatwo w jednym miejscu zweryfikują, do których ofert nie trzeba doliczać kosztów transportu.

Na podstawie statystyk z ubiegłych edycji akcji biorące w niej udział sklepy mogą spodziewać się nawet 50% wzrostu liczby zamówień.

 

Dane pochodzą z badania TNS Polska zrealizowanego na reprezentatywnej grupie Polaków oraz sondażu wśród sklepów współpracujących z Ceneo.pl – oba z października 2016 roku.

 

 

 

 

Tagi: , , ,